Истината за кафето

04.10.2008 16:13
Дълго време кафето се считаше за нездравословна напитка. Все повече изследвания обаче опровергават това твърдение. Каква е истината за кафето и вредно ли е то?

Години наред любителите на кафето се страхуваха за здравето си. Твърдеше се, че то повишава кръвното налягане, както и нивото на холестерина, увеличава риска от диабет и инфаркт и изсушава кожата. Все повече изследвания обаче доказват точно обратното.

Предубеждение N 1: Кафето обезводнява организма

Актуалните изследвания опровергават това твърдение. Антйе Гал от Германския институт за здравословно хранене казва следното: „Твърдението, че кафето обезводнява организма вече е мит. То се основава на грешно интерпретирани студии.” Резултатите от  изследвания, проведени в периода между 1969 и 2002 година потвърждават тази теза - напитки като кафе, чай и лимонади, съдържащи кофеин, не оказват съществено обезводняващо действие върху човешкия организъм.
 
Предубеждение N 2: Кафето увеличава риска от рак

Точно обратното твърди Вероника Сомоза от Германския институт за химически анализ на хранителните продукти в Гархинг. Резултатите от опити върху животни сочат, че субстанцията, която се извлича при изпичането на зърната - метилпиридиниум - повишава активността на определени ензими в кръвта, които възпрепятстват образуването на  вредни вещества, причиняващи рак или отравяне.

Предубеждение N 3: Кафето повишава стойността на холестерина

Филтрираното кафе не повишава нивото на холестерина, тъй като субстанциите кафестол и кавеол, които могат да доведат до по-високи стойности на "лошия" ЛДЛ-холестерин, остават в хартиения филтър. Изследване, проведено във Финландия, сочи, че нивото на холестерина се е понижило при финландците, които са сменили кафеварките с кафемашини с хартиен филтър.

Предубеждение N 4: Кафето увеличава риска от диабет

Учени от Бостън са стигнали до извода, че за хората, които пият между 5 и 7 чаши от кофеиновата напитка на ден /без захар и мляко/, рискът да станат диабетици е с 35% по-малък, отколкото при тези, които пият по-малко от две чаши кафе на ден.

Предубеждение N 5: Кафето повишава кръвното налягане

Истина е, че кофеинът може да е причина за  по-бърз сърдечен ритъм на моменти и по-високо кръвно налягане. Кофеинът също така разширява кръвоносните съдове и по този начин кръвното налягане отново достига нормалните си стойности.

Предубеждение N 6: Кафето пречи на концентрацията

Резултатите от изследване, проведено  от Джеймс Уейт от университета в Чикаго, показват, че приемането на няколко малки порции кофеин през деня стимулира мозъчната активност. Кафето повишава концентрацията и подобрява настроението.


„Дойче Веле”, снимка: EPA/ALEX HOFFORD/BGNES


· горе ·


· горе ·

Истината за кафето

Гледна точка

Болезнени поуки

Напрежение в Тайланд

Оптималният избор на Обама

Провал по всички фронтове

Кой печели изборите в Румъния?